محمد رياض: رفضت "الضوء الشارد" 3 مرات لهذا السبب

محمد رياض: رفضت "الضوء الشارد" 3 مرات لهذا السبب


06:55 م الجمعة 09 سبتمبر 2022 كتب- عبد الفتاح العجمي: تحدث الفنان محمد رياض، عن كواليس مسلسل "الضوء الشارد" الذي جمعه بالنجوم ممدوح عبد العليم وسميحة أيوب ومنى زكي وغيرهم، عام 1998. وقال رياض، في حواره مع برنامج "الراديو بيضحك" مع فاطمة مصطفى عبر "الراديو 90 90": "ذكرياتي عن المسلسل اللي فاكرها إني مكنتش هشتغله، رفضته 3 مرات، أول مرة كلمني عليه أستاذ محمد صفاء عامر، ولما شوفت الورق لقيت (فارس) بيموت في الحلقة 16 والمسلسل 33 حلقة رفضت، قالي محدش هيعمل الدور ده غيرك". أضاف: "هو وأستاذ مجدي أبو عميرة كانوا متمسكين بيّا جدا، قولتله ليه الشخصية تموت بدري؟ زود دوري إن كنت عايزني، قالي طيب خلاص هروح إسكندرية هكتب، قولتله حتى لو هيموت في الحلقة قبل الأخيرة مثلا لكن ميموتش في نص الحلقات، رجع قالي معرفش أكتب ولا مشهد تاني للشخصية دي، وهما جريوا ورايا كتير جدا وأنا رافض". تابع: "أنا كنت عايز أعمل الدور جدا، بس كنت خايف جدا الناس تنساني بعد ما أموت في المسلسل، لكن أنا راهنت على الدور وربنا أكرمني وكسبت الرهان قدام نفسي، والدور كان من الحاجات المهمة اللي قدّمتها في حياتي، وفي ناس كتير في الصعيد سمت (فارس) على اسم الشخصية، السنة بتاعته اسم (فارس) كان تريند بسبب المسلسل". "الضوء الشارد" ﺇﺧﺮاﺝ مجدي أبو عميرة، ﺗﺄﻟﻴﻒ محمد صفاء عامر، بطولة النجوم: ممدوح عبدالعليم، سميحة أيوب، محمد رياض، يوسف شعبان، منى زكي، ورانيا فريد شوقي وغيرهم.
#محمد #رياض #رفضت #الضوء #الشارد #مرات #لهذا #السبب

Popular posts from this blog

موعد مباراة الأهلى والرجاء المغربى اليوم السبت 29 / 4 / 2023 بدورى الأبطال - ايجي نيوز

بيراميدز ينهى استعداداته الليلة استعدادًا لمواجهة مارومو جالانتس بالكونفدرالية - ايجي نيوز

قيمة رسم الترخيص لمكاتب الاعتماد بقانون المنشآت الفندقية.. التفاصيل - ايجي نيوز